Dersin Adı | Matematiksel Düşünce II |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATH 122 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Dersin amacı, Antik Çağ’ın sonundan günümüze uzanan süreçte matematiksel düşüncenin ve bir disiplin olarak gelişen matematiğin geçmişine, ardında yatan sosyo-ekonomik ve kültürel (dinsel ve felsefi) dinamiklerine vurgu yaparak karşılaştırmalı bir yaklaşımla ışık tutmak ve bilim ve teknolojinin gelişiminde matematiğin önemine dikkat çekmektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders, Antik Çağ’ın sonundan günümüze kadar uzanan süreçte matematiksel düşüncenin ve matematiğin tarihsel gelişimine odaklanmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tarihe ve Matematiksel Düşünce Tarihine Giriş | |
2 | Geç Antik Dönem ve Matematiksel Düşünce : Batı Roma ve Kültürel Mirası | Robert Lerner, Standish Meacham, Edward McNall Burns, “Western Civilizations: Their History and Their Culture”,13th edn (Norton, 1993), 355-366; Walter William Rouse, Harold Scott Macdonald Coxeter, “Mathematical Recreations and Assays” 13th edn (Dover, 2010), 109-117 |
3 | Ortaçağ : Avrupa‘da Din, Batıl İnanç ve Kültür | Robert Lerner, Standish Meacham, Edward McNall Burns, “Western Civilizations: Their History and Their Culture”,13th edn (Norton, 1993), 355-366; Walter William Rouse, Harold Scott Macdonald Coxeter, “Mathematical Recreations and Assays” 13th edn (Dover, 2010), 109-117. |
4 | Orta Çağ Avrupası: Batı Avrupa’da Öğrenmenin Yükselişi: Manastır Okullarından İlk Üniversitelere | Robert Lerner, Standish Meacham, Edward McNall Burns, “Western Civilizations: Their History and Their Culture”,13th edn (Norton, 1993), 355-366; Walter William Rouse, Harold Scott Macdonald Coxeter, “Mathematical Recreations and Assays” 13th edn (Dover, 2010), 109-117. |
5 | I. Ara Sınav | |
6 | Rönesans: Avrupa’da Yeniden Doğuş ve Gerçekçilik | Robert Lerner, Standish Meacham, Edward McNall Burns, “Western Civilizations: Their History and Their Culture”,13th edn (Norton, 1993), 425-457; Walter William Rouse, Harold Scott Macdonald Coxeter, “Mathematical Recreations and Assays” 13th edn (Dover, 2010), 165-214. |
7 | Avrupa’da Bilimin Dinamikleri: Vinci’den Kepler‘e | Robert Lerner, Standish Meacham, Edward McNall Burns, “Western Civilizations: Their History and Their Culture”,13th edn (Norton, 1993), 645-648; Walter William Rouse, Harold Scott Macdonald Coxeter, “Mathematical Recreations and Assays” 13th edn (Dover, 2010), 221-289 |
8 | Mekanik Dünya: Descartes ve Newton | Robert Lerner, Standish Meacham, Edward McNall Burns, “Western Civilizations: Their History and Their Culture”,13th edn (Norton, 1993), 645-648; Walter William Rouse, Harold Scott Macdonald Coxeter, “Mathematical Recreations and Assays” 13th edn (Dover, 2010), 221-289. |
9 | Aydınlanma Çağı: Filozofların Dünyası | Robert Lerner, Standish Meacham, Edward McNall Burns, “Western Civilizations: Their History and Their Culture”,13th edn (Norton, 1993), 157-168, Walter William Rouse, Harold Scott Macdonald Coxeter, “Mathematical Recreations and Assays” 13th edn (Dover, 2010), 41-96. |
10 | Matematiksel Düşünce ve Bilimsel Devrim: Leibniz’den Laplace’a | Robert Lerner, Standish Meacham, Edward McNall Burns, “Western Civilizations: Their History and Their Culture”,13th edn (Norton, 1993), 648-663, 749-851; Walter William Rouse, Harold Scott Macdonald Coxeter, “Mathematical Recreations and Assays” 13th edn (Dover, 2010), 291-346, 365-392. |
11 | II. Ara Sınav | |
12 | Ondokuzuncu Yüzyıldan Katkılar: Yeni Dünya Görüşleri ve Yeni Teknolojik Gelişmeler | Robert Lerner, Standish Meacham, Edward McNall Burns, “Western Civilizations: Their History and Their Culture”,13th edn (Norton, 1993), 876-892,1092-1097. |
13 | 20. Yüzyıla Geçiş: Bilim ve Felsefe | David M. Burton, “The History of Mathematics: An Introduction”, 7th edition (McGraw Hill, 2010), 657-711,1092-1097. |
14 | 20. yüzyıl: Bilim ve Teknolojinin Başarısı ve Kısıtları ve Ödev Sunumları | |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | David M. Burton, “The History of Mathematics: An Introduction”, 7th edition (McGraw Hill, 2010). ISBN -13:978-0073383156 Walter William Rouse, Harold Scott Macdonald Coxeter, “Mathematical Recreations and Assays” 13th edition (Dover, 2010). ISBN-13: 978-0486253572 Robert Lerner, Standish Meacham, Edward McNall Burns, “Western Civilizations: Their History and Their Culture”,13th edition (Norton, 1993). ISBN-13:978-0393972009 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Luke Heaton, “A Brief History of Mathematical Thought”, 1st edition (Oxford University Press, 2017). ISBN-13:978-0190621766 Luke Hodgkin, “A History of Mathematics: From Mesopotamia to Modernity”, 1st edition (Oxford University Press, 2005). ISBN-13:978-0198529378 Carl B. Boyer, Uta C. Merzbach, “A History of Mathematics”, 3rd edition (John Wiley and Sons, 2011). ISBN-13:978-0470525487 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 50 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 14 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 23 | |
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel matematik, uygulamalı matematik veya istatistik kuramlarına ve uygulamalarına hâkim olur. | X | ||||
2 | Matematik veya istatistik alanlarında edindiği ileri düzey bilgi ve becerilerini kullanarak verileri yorumlar, sorunları tanımlar, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | ||||
3 | Disiplinler arası yaklaşımla, matematik veya istatistiği gerçek yaşamda uygular ve kendi potansiyelini keşfeder. | X | ||||
4 | Matematik veya İstatistik alanında edindiği ileri düzeyde bilgi ve becerilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
5 | Kuramsal ve teknik bilgilerini detaylı olarak uzman olan veya olmayan kişilere rahatça aktarır. | |||||
6 | Matematik veya istatistik alanlarında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar. | |||||
7 | Matematik veya istatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır. | |||||
8 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular. | |||||
9 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur. | |||||
10 | Soyut düşünce yapısına hâkim olarak, somut olayları bağlar ve çözüm üretir, veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Matematik veya İstatistik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest